Sunday, May 16, 2010

Oh! Ukulele Ku Seru Namamu...

Ukulele? Binatang apakah Ukulele ini? *Garu-garu kepala sambil berfikir* Macam pernah ku dengar namanya tapi di mana ya? Buat mereka yang sudah tahu sila zipkan mulut anda. Dan untuk yang tidak tahu, mari mari mari kita berkenalan dengan miss meletop aka gojes tak hengat cik Ukulele ni!


Riang hatiku dapat memetik Ukulele kesayangan-Gambar Ihsan Stefan

Menurut Encik Wiki, " Ukulele adalah sejenis spesies gitar yang bersaiz comel yang berasal dari kepulauan Hawai dan tidak seperti gitar biasa, ia hanya mempunyai empat tali gitar sahaja". Asal usul ukulele ini dipercayai dibawa masuk oleh pendatang macaronesian (kacukan portugis dan Sepanyol) pada penghujung 1980-an.

Info yang menarik tentang instrumen ini adalah ia telah menjadi popular dalam masa hanya dua minggu selepas kemasukkannya ke Hawai. Mana taknya, setiap malam para pendatang macaronesian ini melakukan konsert-konsert jelajah persembahan bersama ukulele di tepi-tepi jalan di Hawai. Maka banyaklah juga penduduk Hawai yang terlopong serta teruja apabila melihat persembahan menggunakan instrumen ukulele ini. Yelah, pelik tengok benda yang macam gitar tapi kecil saiznya. "Manalah tahu kalau ianya sejenis makanan. Bolehlah aku melantak!" kata seorang penduduk Hawai yang ditemuramah ketika itu.

Seperti korang dan juga adik beradik korang yang lain, ukulele ni pun ada sibling dia juga. Antara jenis-jenis ukulele yang wujud di dunia ini ialah:

  • Soprano atau standard
  • Concert
  • Tenor
  • Baritone

Zee Avi dan Ukulelenya yang famous amous di negara orang

Oh! Cerita pasal Zee Avi, teringin nak nyanyi lagu ni. Sing a long with me! * Gelak jahat! wakakaka*

(Ikut irama lagu "kantoi")
Semalam u call I, 
I tak answer, 
Tak faham ke memang I dah tak suke, 
Dari dulu I dah cuba nak break dengan u, 
Tapi u ugut nak tunjuk video itu, 
Sudahlah Psycho, Jangan ganggu, 
U pakai bomoh, u ingat I tak tahu, 
U memang selalu buat I berbulu, 
No wonder lah mak I pun tak suke u!


Hahaha.. memang lawak. Terasa seperti mahu pecah perut ni tatkala melihat Afdlin menyanyikannya semula dalam versi lelaki semasa malam AIM yang lepas. Oh! Sebelum aku terlupa, aku ada video yang sangat comel  tahap dewa rasa macam nak gigit je budak tu untuk tatapan korang. Layan...








 Nota Kureno: Kalaulah budak itu berada di hadapanku... kih kih kih *evil laugh*

No comments: