Tuesday, June 15, 2010

Dari Hati Untuk Ibu...

Kenapa saya sayang ibu saya?
Masa bayi dulu saya selalu nangis...
Ibulah yang dodoikan saya sampai saya tidur...

Kenapa saya sayang ibu saya?
Masa budak-budak dulu saya nakal dan kena rotan dengan abah...
Ibulah yang pujuk saya dan ubatkan luka-luka di badan...

Kenapa saya sayang ibu saya?
Masa sekolah dulu saya selalu dapat markah rendah...
Ibulah orangnya pemberi semangat tanpa kenal erti lelah...

Kenapa saya sayang ibu saya?
Bila duduk di asrama dulu, saya sering alpa dengan dunia...
Ibulah yang selalu ingatkan saya jangan lupa beramal dan solat...

Kenapa saya sayang ibu saya?
Masa di kolej, saya selalu lupa telefon ibu saya dan jarang balik rumah...
Tapi ibu selalu sms dan bertanya khabar, tanda dia sayang saya...

Kenapa saya sayang ibu saya?
Kini saya dah kerja dan selalu balik lewat...
Ibu tetap setia menjaga makan dan pakaian saya...

Kenapa saya sayang ibu saya?
Sebab saya takut tak dapat jaga dia...
Takut dia pergi selama-lamanya...

Kenapa saya sayang ibu saya?
Saya selalu buat ibu kecil hati...
Takut tak sempat mohon maaf darinya...

Kenapa saya sayang ibu saya?
Kini sudah 50 tahun ibu bernafas...
Dan separuh daripada hidupnya menjaga saya sepenuh jiwa...

Kenapa saya sayang ibu saya?
Sekarang saya nak balas budi ibu saya...
Tanda pengorbanannya  tidak sia-sia...

Selamat Hari lahir ibu...
Namun tangan ini tak mampu memberi sebaik kamu...
Oh! Ibu aku sayang pada mu...

Ikhlas, Angah


Nota Kureno: Tiba-tiba aku rasa sedey... tisu pleaseeeeee...  :(

No comments: